Το παρακάτω γράφημα που έφτιαξε το
Reuters, δείχνει την πορεία των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, σε
σχέση με την πορεία του spread μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ομολόγων.
Είναι φανερό ότι όσο ανεβαίνει το spread
τόσο πέφτουν οι πωλήσεις αυτοκινήτων (σημείωση: η γραμμή των πωλήσεων
αυτοκινήτων έχει αντιστραφεί στο γράφημα).
Με την είσοδο της χώρας στην Ευρωζώνη
οι πωλήσεις των αυτοκινήτων εκτινάχτηκαν στα ύψη. Ο λόγος είναι ότι τα
επιτόκια δανεισμού έπεσαν πολύ. Και βέβαια δεν είναι μόνο οι πωλήσεις
των αυτοκινήτων αλλά και άλλων καταναλωτικών προϊόντων.
Αυτό συνέβαλε να αυξηθεί το
εμπορικό έλλειμμα της Ελλάδας, ένας σημαντικός λόγος για την σημερινή
τραγική κατάσταση της χώρας. Η Γερμανία επωφελήθηκε σημαντικά από την
αύξηση του εμπορικού ελλείμματος της Ελλάδας, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι
έχει μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς και άλλες βιομηχανίες
καταναλωτικών προϊόντων.
Η Ευρωζώνη δεν αντιμετωπίζει μόνο
πρόβλημα χρέους, αλλά και ανισορροπίας μεταξύ Βορρά και Νότου. Ο
αδύναμος Νότος παράγει εμπορικά ελλείμματα σε σχέση με τις ισχυρές
χώρες της Ευρωζώνης, και με τον τρόπο αυτό βοηθάει στην ακόμα μεγαλύτερη
ισχυροποίηση των οικονομιών αυτών των χωρών.
Μάλιστα, οι αδύναμες χώρες δεν έχουν ούτε το όπλο της υποτίμησης ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Αντίθετα, οι
αδυναμίες των χωρών αυτών, συμβάλουν ώστε να κρατείται χαμηλά η
ισοτιμία του ευρώ και να είναι πιο ανταγωνιστικά τα προϊόντα των ισχυρών
κρατών. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις BMW θα ήταν λιγότερες αν η ισοτιμία του ευρώ ήταν υψηλότερη.
Ο μεγάλος νικητής είναι η Γερμανία.
Το εμπορικό της ισοζύγιο από ελαφρώς αρνητικό προ ευρώ, έφτασε να είναι
σημαντικά πλεοσματικό. Ακόμα και χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία που
είχαν παλιότερα θετικό εμπορικό ισοζύγιο, έφτασαν να έχουν αρνητικό
εμπορικό ισοζύγιο.
Το παρακάτω γράφημα αποδεικνύει την
θετική επίδραση του ευρώ στην Γερμανική οικονομία, σε αντίθεση με τις
οικονομίες των άλλων χωρών.